Uitslag enquête Woudenberg
SHOW nog weinig bekend
Veel huurders in Woudenberg zijn nog niet bekend met het werk van de SHOW. Ook hebben deze huurders nog weinig contact gehad met Omnia Wonen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de enquête die wij in december hebben gehouden onder de 1100 huurders van de voormalige woningcorporatie Vallei Wonen, die sinds 1 januari 2020 is gefuseerd met Omnia Wonen. Het onderzoek is hier uitslag enquête na te lezen.
De vragenlijst is door 118 huurders ingevuld: digitaal of via een papieren vragenlijst. Het doel van het onderzoek was te achterhalen wat uw ervaring is met de fusie met Omnia Wonen. Dit helpt ons om voor uw belangen op te komen bij de woningcorporatie en goede prestatieafspraken te maken met uw gemeente. In november 2020 hebben wij overigens al ingesproken bij de gemeenteraad van Woudenberg. U leest hierover in het bericht: show-spreekt-in-bij-gemeenteraad-woudenberg
Welke SHOW?
Uit de antwoorden op de eerste vragen blijkt dat 77,1% van de geënquêteerden de HBVW kent: de voormalige huurdersbelangenvereniging van Vallei Wonen. De helft van de ondervraagden was hier ook lid van. Helaas weet slechts 34,7% dat bij Omnia Wonen de huurders worden vertegenwoordigd door de SHOW, wat de afkorting is van Stichting Huurdersbelangen Omnia Wonen. Dit moeten wij het komende jaar dus verbeteren.
In de enquête hebben wij ook gevraagd of mensen ‘vriend’ wilden worden van de SHOW. Als stichting hebben wij namelijk geen leden, maar participanten die wij ‘vrienden’ noemen. Hoe meer vrienden wij hebben, hoe beter wij voor alle huurders op kunnen komen. Vrienden van de SHOW krijgen geregeld een nieuwsbrief, waarin wij vertellen wat wij voor u doen en vragen naar uw ervaringen. De vragenlijst heeft inmiddels 98 nieuwe vrienden opgeleverd, waaronder ook een aantal huurders zonder internet. Wij moeten nog bedenken hoe wij deze mensen kunnen informeren. Bent u nog geen vriend? U kunt zich hier aanmelden: https://showhb.nl/word-vriend/
Onder de nieuwe vrienden is een leuk boodschappenpakket verloot. Onze ambassadeur Annemieke Jansen-Van der Toorn brengt dit naar de prijswinnaar. De uitslag en de trekking kunt u bekijken op YouTube: https://youtu.be/Mitk0pMOLao
Contact met Omnia Wonen
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer twee derde van de ondervraagden geen contact heeft gehad of ervaring heeft met het kantoor in Woudenberg, het huurdersportaal ‘Mijn Omnia’, medewerkers van Omnia Wonen of het klantencontactcentrum. Wanneer dit wel het geval was, dan ging dat meestal via ‘Mijn Omnia’ en het klantcontactcentrum. Deze contacten gingen vooral over reparatieverzoeken en storingen. Ook het melden van overlast was reden om contact op te nemen met Omnia Wonen.
Hoe vaak heb je afgelopen jaar gebruik gemaakt van ..?
Tips voor Omnia Wonen
Vrijwel iedereen die de vragenlijst heeft ingevuld, maakte ook gebruik van de mogelijkheid om bij de laatste vraag tips voor Omnia Wonen door te geven. Veel mensen benoemden onderwerpen die bij Omnia Wonen anders gaan dan zij bij Vallei Wonen gewend waren of kwamen met positieve reacties. Maar er waren ook veel klachten. Die gingen vooral over de communicatie tussen huurders en Omnia Wonen. Dit is een bekend probleem voor de SHOW. De uitslag van de enquête helpt ons om dit opnieuw onder de aandacht te brengen bij leidinggevenden en directie van Omnia Wonen.
Helpt u mee?
Deze vragenlijst heeft ons meer inzicht gegeven in de ervaringen van huurders in Woudenberg. Heeft u verder nog vragen of tips? Laat het ons weten via Facebook of Twitter, of stuur een e-mail naar info@showhb.nl. Ook vinden wij het fijn als u dit bericht deelt met andere huurders van Omnia Wonen. Zo helpt u ons om meer mensen te bereiken.