Heeft u klachten over Omnia Wonen? Op deze pagina leest u hoe u problemen kunt oplossen, hoe de klachtenprocedure werkt en hoe u een officiële klacht indient. Ook leest u wat wij als vrijwilligers van de huurdersorganisatie wel en niet doen.
Wat doet een huurdersorganisatie voor u?
Wij helpen als huurdersorganisatie bij klachten die meerdere huurders van Omnia Wonen raken. Wij zijn geen meldpunt voor individuele klachten over Omnia Wonen. Dus kunnen wij u niet bijstaan als het om klachten gaat waar alleen u last van heeft. Wel geven wij graag informatie over hoe u zelf een meningsverschil met Omnia Wonen kunt oplossen en hoe de klachtenprocedure werkt.
Als vrijwilligers zijn wij er voor de gezamenlijke belangen van huurders. Zo zetten wij ons in voor een redelijke huurprijs, goed onderhoud en voldoende huurwoningen. Verder willen wij willen een goede service en dienstverlening van Omnia Wonen.
U kunt ons werk gratis steunen. Daarmee staan wij sterker tegenover Omnia Wonen en uw gemeente. Samen zorgen we ervoor dat de stem van huurders wordt gehoord. Hoe meer huurders ons steunen, hoe meer we kunnen bereiken. Binnen 1 minuut kunt u vriend worden van de SHOW.
Technische mankementen
Heeft u een technische klacht? Voor een reparatie in uw huurwoning hoeft u geen officiële klacht in te dienen. U kunt een reparatieverzoek doen via de website van Omnia Wonen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over een cv-ketel die kapot is, een lekkage, een deur die klemt of een defect slot. Ook als u last heeft van schimmel door verkeerde ventilatie kunt u dat melden. Omnia Wonen kan dat dan repareren. Voor sommige dingen bent u zelf verantwoordelijk, zoals een lekkend toilet, een lekkende kraan of het vastmaken van een trapleuning. Dit valt onder ‘dagelijks onderhoud‘.
Als Omnia Wonen reparaties niet (goed) uitvoert, kan er sprake zijn van achterstallig onderhoud. Dan kunt u wel een officiële klacht indienen. Dat geldt ook voor dagelijks onderhoud dat u zelf niet meer kan oplossen. Voor een verstopte afvoer bent u bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk. Maar als dat wordt veroorzaakt door een verkeerde aansluiting en de verhuurder wil dat niet oplossen, dan is er sprake van een gebrek. Op de website van de Huurcommissie kunt u met de gebrekencheck uitzoeken of er sprake is van een gebrek.
De SHOW houdt zich niet direct bezig met deze klachten. Wel zetten wij ons in voor goed onderhoud voor alle woningen samen. Bijvoorbeeld door daar aandacht voor te vragen bij Omnia Wonen. Of door te zorgen dat er voldoende geld is om de woningen goed te onderhouden. Daarnaast houden wij in de gaten of bij groot onderhoud de overlast voor huurders niet te groot wordt en overleggen wij over een vergoeding voor het ongemak.
Contact met Omnia Wonen
U mag van een woningcorporatie verwachten dat u netjes en beleefd geholpen wordt. Ook mag u verwachten dat afspraken worden nagekomen. Bent u ontevreden over de service van Omnia Wonen? Of bent u ontevreden over het gedrag van een medewerker van Omnia Wonen? De beste manier om dit op te lossen is door rechtstreeks contact op te nemen met de medewerker of afdeling waarmee u een probleem heeft. Als u er samen niet uitkomt, kunt u een klacht indienen.
Officiële klacht indienen tegen Omnia Wonen
Wilt u een officiële klacht indienen? Dan kunt u het klachtenformulier invullen op de website van Omnia Wonen. Voor de afhandeling van uw klacht gelden vaste regels. Binnen drie weken neemt Omnia Wonen contact met u op om uw klacht te bespreken. U krijgt daarna een brief van hen met de uitkomst van dat overleg. Als u niet tevreden bent over de reactie van Omnia Wonen, kunt u verdere stappen zetten.
Klachtenadviescommissie Noord-Veluwe
Komt u er met Omnia Wonen niet uit? De Klachtenadviescommissie Noord-Veluwe is de klachtencommissie voor alle huurders van Omnia Wonen. Zij zijn helemaal onafhankelijk. Een klacht indienen is gratis. De commissie brengt een advies uit aan Omnia Wonen. Omnia Wonen mag dat advies alleen met een goede reden afwijzen.
De klachtencommissie behandelt geen klachten over:
- huurverhoging, servicekosten en onderhoud;
Hiervoor kunt u naar de Huurcommissie.
- algemeen beleid;
Hiervoor kunnen wij als huurdersorganisaties stappen zetten.
- het toewijzen van woningen;
Hiervoor zijn bezwarencommissies woonruimteverdeling. Vraag bij Omnia Wonen naar de regionale klachtencommissie woonruimteverdeling.
- een huurachterstand of huurbeëindiging.
Dit zijn zaken die de (kanton)rechter behandelt.
U kunt uw schriftelijke klacht sturen naar:
Klachtenadviescommissie Noord-Veluwe
t.a.v. Het secretariaat
Postbus 270
3840 AG Harderwijk
U kunt ook een e-mail sturen naar: secretariaat@klachtenadviescommissie.org.
Meer informatie vindt u via de website van Omnia Wonen. Als u na het advies van de klachtencommissie niet tevreden bent, kunt u verdere stappen zetten.
Huurcommissie
De Huurcommissie is een onafhankelijke organisatie die problemen tussen huurders en verhuurders oplost. Voor een procedure bij de Huurcommissie moet u betalen. Maar als u gelijk krijgt, krijgt u dat bedrag terug.
De Huurcommissie gaat over alle klachten over de huurprijs, onderhoud, servicekosten, een verkeerd energielabel en een onjuist aantal punten volgens het WWS-puntensysteem. Ook kunt u naar de Huurcommissie als een klacht volgens u niet goed is behandeld door de klachtencommissie.
De Huurcommissie behandelt geen klachten over:
- het toewijzen van woningen;
Hiervoor zijn bezwarencommissies woonruimteverdeling. Vraag bij Omnia Wonen naar de regionale klachtencommissie woonruimteverdeling.
- huurachterstand of huurbeëindiging.
Dit zijn zaken die de (kanton)rechter behandelt.
Meer informatie vindt u op de website van de Huurcommissie. Als u het niet eens bent met een advies van de Huurcommissie kunt u in verzet gaan of een rechtszaak beginnen.
Juridische procedure
Bij sommige problemen met Omnia Wonen komt u terecht bij een (kanton)rechter. Hier zijn kosten aan verbonden. Hoeveel geld het kost hangt af van de juridische procedure en de uitspraak.
De rechter behandelt de volgende gevallen:
- U bent het niet eens met een uitspraak van de Huurcommissie.
- U heeft een betalingsachterstand.
- Uw huurcontract wordt beëindigd.
- U wilt Omnia Wonen dwingen om onderhoud uit te voeren.
Meldpunt gemeente
Elke gemeente heeft een meldpunt waar huurders klachten over hun verhuurder kunnen indienen. Maar gemeenten kunnen niet optreden tegen een woningcorporatie. Het heeft voor huurders van Omnia Wonen geen zin om naar het Meldpunt of Huurteam van de gemeente te gaan. Zij moeten met hun klacht de klachtenprocedure volgen die hierboven staat beschreven.
Disclaimer
Let op! De informatie op deze pagina is gebaseerd op externe bronnen, waaronder de websites van Omnia Wonen, het Juridisch Loket, de Rechtspraak en de Huurcommissie. Wij zijn geen juridische experts en deze pagina biedt nadrukkelijk geen juridisch advies. De informatie kan onvolledig, onjuist of verouderd zijn. U kunt geen rechten ontlenen aan de inhoud van deze pagina.