De jaarlijkse huurverhoging roept vaak vragen op bij huurders van Omnia Wonen. Hoe wordt de huurverhoging vastgesteld? Wat is de rol van ons als vertegenwoordiger van de huurders? En wat kunt u doen als de nieuwe huurprijs volgens u niet klopt? Graag vertellen wij hoe het huurbeleid wordt vastgesteld en hoe u bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging bij Omnia Wonen.
Hoe wordt de huurverhoging vastgesteld?
Elk jaar bepaalt de overheid de regels voor het verhogen van de huurprijs. Omnia Wonen beslist daarna hoe de huur voor hun huurders verandert. Omnia Wonen noemt dit de jaarlijkse huuraanpassing.
Namens de huurders praten wij met Omnia Wonen over hun plannen en geven wij een advies over hun huurbeleid. Daarin schrijven wij wat volgens ons een redelijke huurprijs is. Ons werk heeft vaak gezorgd dat de huurverhoging bij Omnia Wonen lager is dan gemiddeld in Nederland.
Wilt u ook een eerlijke huurprijs
U kunt ons werk gratis steunen. Wij geven u een stem en de kans om gehoord te worden. Zo staan wij samen sterk! Wij zetten ons in voor een eerlijke huurprijs, voldoende huurwoningen en goed onderhoud. Hoe meer huurders ons steunen, hoe meer wij kunnen bereiken voor huurders. U bent binnen 1 minuut vriend van de SHOW.
Regels jaarlijkse huurverhoging
De regels over huurverhoging verschillen per groep. Er gelden regels voor:
- de vrije sector;
- de middenhuur;
- en voor de sociale huur.
Bij sociale huurwoningen kunnen mensen met hogere inkomens meer huurverhoging krijgen dan andere sociale huurders. Dat wordt de inkomensafhankelijke huurverhoging genoemd. Ook kunnen mensen met een hele lage huur meer huurverhoging krijgen.
Over de precieze regels die op dat moment gelden, schrijven wij elk jaar in het voorjaar een stukje. Dat kunt u dan vinden tussen de nieuwsberichten op onze pagina Nieuws.
Maximale toegestane huurprijs
Huurt u een sociale huurwoning of een middenhuurwoning? Na de huurverhoging mag de huur nooit hoger worden dan de maximale huurprijs. De maximale toegestane huurprijs hangt af van de grootte, het energielabel, de WOZ-waarde en andere dingen die de kwaliteit van de woning bepalen. Dit wordt uitgedrukt in het aantal punten volgens het woningwaarderingsstelsel. Dat worden ook wel de WWS-punten genoemd. U kunt met de huurprijscheck uitzoeken wat de maximale huurprijs is voor uw huurwoning. Op onze website vindt u onder ‘Overheid & wetgeving’ een overzicht van de overheid met de maximale toegestane huren. U ziet dan het aantal WWS-punten met de maximale huurprijs die daarbij hoort.
Bezwaar huurverhoging sociale huur
Huurt u een sociale huurwoning bij Omnia Wonen? En vindt u dat de huurverhoging onterecht is? Dan zijn er twee momenten waarop u iets kan doen.
Voordat huurverhoging ingaat
Is de huurverhoging nog niet ingegaan? Schrijf dan een brief of e-mail aan Omnia Wonen. Daarin legt u uit waarom u het niet eens bent met de huurverhoging. Dat heet een bezwaarschrift. U kunt deze voorbeeldbrief gebruiken.
- Als Omnia Wonen het met u eens is, krijgt u van hen bericht. De nieuwe huurprijs wordt dan aangepast.
- Als Omnia Wonen het niet met u eens is, wordt de Huurcommissie door hen gevraagd of de huurverhoging klopt. Als u gelijk krijgt van de Huurcommissie, dan is dat gratis. Krijgt Omnia Wonen gelijk, dan betaalt u geld voor het advies van de Huurcommissie.
Meer informatie vindt u hier.
Nadat huurverhoging is ingegaan
Is de huurverhoging al ingegaan, terwijl u denkt dat het niet klopt? Dan kunt u besluiten om de nieuwe huurprijs niet te betalen. U moet wel de oude huurprijs blijven betalen.
Omnia Wonen kan dan twee dingen doen:
- Omnia Wonen vraagt binnen zes weken zelf een uitspraak van de Huurcommissie. U krijgt hierover een brief van de Huurcommissie.
- Omnia Wonen stuurt u binnen drie maanden een herinneringsbrief. Zo’n brief wordt ook wel een rappel genoemd. Dat is een officiële brief waarin Omnia Wonen u vraagt om de huurverhoging alsnog te betalen.
Heeft u van Omnia Wonen zo’n herinneringsbrief gekregen? Dan kunt u een zaak starten bij de Huurcommissie. Dit moet u wel binnen vier maanden doen nadat de huurverhoging had moeten ingaan. Dus bij een huurverhoging op 1 juli moet u voor 1 november naar de Huurcommissie stappen.
In beide gevallen kijkt de Huurcommissie of de huurverhoging klopt. Als u gelijk krijgt van de Huurcommissie, is dat gratis. Krijgt Omnia Wonen gelijk, dan betaalt u geld voor het oordeel van de Huurcommissie. Kijk hier voor meer informatie over de Huurcommissie.
Wilt u bezwaar maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging? Kijk dan bij het Juridisch Loket voor meer informatie.
Bezwaar huurverhoging middenhuur
Huurt u een middenhuurwoning bij Omnia Wonen? En denkt u dat de huurverhoging niet klopt? Dan kunt u bezwaar indienen bij Omnia Wonen. Schrijf een brief of e-mail aan Omnia Wonen. Daarin moet u aangeven waarom u het niet eens bent met de huurverhoging. U kunt deze voorbeeldbrief gebruiken. U hoeft de nieuwe huurprijs nog niet te betalen. Betaal wel de oude huurprijs.
Als Omnia Wonen uw bezwaar afwijst of niet reageert, kunt u de Huurcommissie vragen of de huurverhoging klopt. De Huurcommissie heeft hiervoor een speciaal formulier op hun website. Dit moet u invullen binnen vier maanden nadat de huurverhoging had moeten ingaan.
De Huurcommissie doet daarna schriftelijk uitspraak. Daarin staat of de huurverhoging redelijk is of niet. Als Omnia Wonen de huur te veel heeft verhoogd, geeft de Huurcommissie aan wat het juiste percentage is voor de huurverhoging.
Bezwaar huurverhoging vrije sector
Huurt u een vrije sectorwoning bij Omnia Wonen? En denkt u dat Omnia Wonen de huur meer verhoogt dan is toegestaan? Dan kunt u bezwaar indienen bij Omnia Wonen. Schrijf een brief of e-mail aan Omnia Wonen. Daarin moet u aangeven waarom u het niet eens bent met de huurverhoging. U kunt deze voorbeeldbrief gebruiken. U hoeft de nieuwe huurprijs nog niet te betalen. Betaal wel de oude huurprijs.
Als Omnia Wonen uw bezwaar afwijst of niet reageert, kunt u de Huurcommissie vragen of de huurverhoging klopt. De Huurcommissie heeft hiervoor een speciaal formulier op hun website. Dit moet u invullen binnen vier maanden nadat de huurverhoging had moeten ingaan.
De Huurcommissie doet daarna schriftelijk uitspraak. Daarin staat of de huurverhoging redelijk is of niet. Als Omnia Wonen de huur te veel heeft verhoogd, geeft de Huurcommissie aan wat het juiste percentage is voor de huurverhoging.
Niet eens met uitspraak Huurcommissie
Als u het niet eens bent met de uitspraak van de Huurcommissie, kunt u naar de rechter stappen. Hier zijn kosten aan verbonden. Meer informatie over een juridische procedure tegen een huurverhoging vindt u op onze pagina ‘Klachten Omnia Wonen‘.
Meldpunt gemeente
Elke gemeente heeft een meldpunt waar huurders klachten over hun verhuurder kunnen indienen. Dit geldt ook voor de gemeenten Amersfoort, Amstelveen, Arnhem, Assen, Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek, Utrecht en Woudenberg. Maar gemeenten kunnen niet optreden tegen een woningcorporatie. Het heeft voor huurders van Omnia Wonen dus geen zin om naar het Meldpunt of Huurteam van hun gemeente te gaan met klachten over de nieuwe huurprijs.
Disclaimer
Let op! De informatie op deze pagina is gebaseerd op externe bronnen, zoals de websites van Omnia Wonen, het Juridisch Loket en de Huurcommissie. Wij zijn geen juridische experts en deze pagina biedt nadrukkelijk geen juridisch advies. De informatie kan onvolledig, onjuist of verouderd zijn. U kunt geen rechten ontlenen aan de inhoud van deze pagina. Omnia Wonen plaatst rond de jaarlijkse huuraanpassing altijd actuele informatie over het indienen van een bezwaar op hun website.